© DF-Koekelare 
Antony
‘foto’s van het vernielde Ieper in 1914 van de  gebroeders Antony’ 
Beste lid of sympathisant van ons Davidsfonds   Op zaterdag 15 november 2014 brengen we een bezoek aan de tentoonstelling ‘foto’s van het vernielde Ieper in 1914 van de  gebroeders Antony’ in de koninklijke zaal van de Lakenhallen te Ieper.   Vertrek om 14 uur op parking ‘de Buidel’ Even halt houden aan de site van  John McCrae  en  bezoek aan Essex Farm-cemetery. Om 16 uur bezoek aan de tentoonstelling, Op de grote Markt in de schaduw van de lakenhallen verorberen we  vlug een  hapje! om 20 uur  wonen we de Last Post ceremonie bij.   Graag vóór zondagavond  9 november je deelname bevestigen. Dit kan op mijn mailadres of telefonisch 051589022 De toegangsprijs zou 5€ bedragen. (min kortingen en eventuele toeslagen!)   We maken de verplaatsing met personenwagens. Gelieve mee te delen of je meereist of zelf wenst te sturen. Op 15 november is het de 29791 ste  Last Post plechtigheid. Sinds 1928 wordt elke avond de Last Post geblazen Op die dag zouden volgende groepen verschijnen in Ieper.   Tsitsikamma zanggroep (koor)   412 Amphibious Engineers Troop   De Senioren, Zomergem   Debden Park High School   Hydra Explorer Sea Scout Unit, Gillingham     Info:De gebroeders Maurice en Robert Antony.   Maurice (°Ieper 9/06/1883 – Oostende 21/06/1963) en Robert  (Poperinge °01/07/1885 – Oostende 10/04/1966) ANTONY behoren tot de belangrijkste fotografen van het begin van de twintigste eeuw. Ze groeiden op in Ieper en bouwden de zaak van hun moeder uit tot een bloeiend familiebedrijf met meerdere bijhuizen. De duizenden foto’s die zij maakten, geven ons een goed zicht op het dagelijkse leven van die tijd. Hun moeder Léontine Permeke (°Poperinge 17/09/1858- Oostende 18/06/1923) was de zuster van de kunstschilder (en ook talentrijke amateurfotograaf) Henri Permeke. Ze was  de tante van de bekende schilder Constant Permeke. (Permeke-museum te Jabbeke). Léontine was een Poperingse die 1882 huwde met de Ieperse handelaar Honoré Antony.   De broers ontpopten zich nog voor de Eerste Wereldoorlog als fotografen met artistieke aspiraties en legden het pittoreske van Ieper en omgeving vast. Zij bleven de traditionele portretfotografie beoefenen, waarvoor de studio van hun vader bekend stond. Maar zij sloegen ook nieuwe richtingen in nl. de pers- en reportagefotografie en  experimenteerden met de aspecten van het licht, tegenlicht en lichtinval en dit bleek al duidelijk uit hun inzending voor de Gevaert-wedstrijd van 1912 in Berlijn. Hun fotoreportages verschenen niet alleen in lokale weekbladen maar ook in nationale tijdschriften en zelf in Noord-Franse bladen. De fotoverzameling van moeder Léontine Antony-Permeke en haar twee zonen Maurice en Robert Antony, is de meest uitgebreide en belangrijkste bron van de stad Ieper vóór, tijdens en ná de eerste wereldoorlog. De historische waarde van de beelden is zeer groot omdat Ieper in 1914 zijn archief en het gros van zijn kunstschatten verloor. De beelden documenteren minutieus de geleidelijke vernieling van de stad en het leed van de bevolking. De foto’s van de brand van de middeleeuwse Lakenhalle zijn over de hele wereld verspreid. Een deel van de fotocollectie bevindt zich in het In Flanders Fields Museum in Ieper en telt ongeveer een drieduizend beelden van vóór, tijdens en ná de eerste wereldoorlog gemaakt. De foto's schetsen Ieper en de frontstreek in West-Vlaanderen tussen het begin van de 20ste eeuw en 1930. De foto's tonen de vooroorlogse hoogdagen van Ieper, de volledige vernietiging van de stad, het kale frontgebied, de wederopbouw en de herdenkingen tijdens het eerste decennium na de oorlog. De foto's waren tot nu in het bezit van Gaby en Elize Antony, de twee nog levende dochters van Maurice. De broers hadden een originele manier om hun foto's te signeren : zij gebruikten achter hun naam een cijfercode met de datum en een volgnummer. Aldus kan elke foto juist geplaatst worden in de tijd en bieden ze een houvast voor historici en onderzoekers. Beide broers bleven samenwerken tot 1940 en de naam "Anthony" laat dus tot dan niet toe te onderscheiden wie van de twee de foto gemaakt heeft. Maar de kunstopnames zijn duidelijk het werk van Maurice Anthony.   Vermits Ieper na de oorlog nagenoeg volledig verwoest was, verhuisde het gezin Anthony naar Oostende. Ook Oostende bood interessante mogelijkheden voor een fotograaf, in het bijzonder het opkomend kusttoerisme. Maurice heroriënteerde zijn carrière en naast de vele foto-opdrachten om den brode (feesten en plechtigheden, verenigingsleven, handel en industrie) lag zijn grootste belang er ongetwijfeld in zijn artistieke fotografische kroniek van zowel het volkse als het mondaine Oostende tijdens het interbellum. Hij fotografeerde de bedrijvigheid in de haven, de visserij, de scheepsbouw en andere commerciële activiteiten. De uitgaansbuurt en de vele artiesten en hooggeplaatste bezoekers aan het kursaal van Oostende boden eveneens uitstekende opportuniteiten. Ook waren ze regelmatig gevraagd door het Oostends stadsbestuur om allerhande promotionele en toeristische publicaties te versieren met hun foto's.  Al deze foto's hebben nu een documentair karakter. Een groot aantal ervan werd ook afgedrukt in postkaartformaat. De persoonlijke vriendschap van Maurice met kunstschilder James Ensor leverde een uitzonderlijke kunsthistorische schat aan foto's op van de meester in zijn dagelijkse omgeving. Hij telde ook verschillende andere Oostendse kunstenaars in zijn vriendenkring die hij dan ook vereeuwigde op de fotografische plaat : Leon Spilliaert, Emile Bulcke, Jan de Clerck en Constant Permeke. Een zeer bekend voorbeeld hiervan is de foto van Constant Permeke, Maurice Anthony en James Ensor, gefotografeerd via een spiegelbol op 18 april 1921 in de woonkamer van James Ensor.
© DF-Koekelare 
Antony
‘foto’s van het vernielde Ieper in 1914 van de  gebroeders Antony’ 
Beste lid of sympathisant van ons Davidsfonds   Op zaterdag 15 november 2014 brengen we een bezoek aan de tentoonstelling ‘foto’s van het vernielde Ieper in 1914 van de  gebroeders Antony’ in de koninklijke zaal van de Lakenhallen te Ieper.   Vertrek om 14 uur op parking ‘de Buidel’ Even halt houden aan de site van  John McCrae  en  bezoek aan Essex Farm-cemetery. Om 16 uur bezoek aan de tentoonstelling, Op de grote Markt in de schaduw van de lakenhallen verorberen we  vlug een  hapje! om 20 uur  wonen we de Last Post ceremonie bij.   Graag vóór zondagavond  9 november je deelname bevestigen. Dit kan op mijn mailadres of telefonisch 051589022 De toegangsprijs zou 5€ bedragen. (min kortingen en eventuele toeslagen!)   We maken de verplaatsing met personenwagens. Gelieve mee te delen of je meereist of zelf wenst te sturen. Op 15 november is het de 29791 ste  Last Post plechtigheid. Sinds 1928 wordt elke avond de Last Post geblazen Op die dag zouden volgende groepen verschijnen in Ieper.   Tsitsikamma zanggroep (koor)   412 Amphibious Engineers Troop   De Senioren, Zomergem   Debden Park High School   Hydra Explorer Sea Scout Unit, Gillingham     Info:De gebroeders Maurice en Robert Antony.   Maurice (°Ieper 9/06/1883 – Oostende 21/06/1963) en Robert  (Poperinge °01/07/1885 – Oostende 10/04/1966) ANTONY behoren tot de belangrijkste fotografen van het begin van de twintigste eeuw. Ze groeiden op in Ieper en bouwden de zaak van hun moeder uit tot een bloeiend familiebedrijf met meerdere bijhuizen. De duizenden foto’s die zij maakten, geven ons een goed zicht op het dagelijkse leven van die tijd. Hun moeder Léontine Permeke (°Poperinge 17/09/1858- Oostende 18/06/1923) was de zuster van de kunstschilder (en ook talentrijke amateurfotograaf) Henri Permeke. Ze was  de tante van de bekende schilder Constant Permeke. (Permeke-museum te Jabbeke). Léontine was een Poperingse die 1882 huwde met de Ieperse handelaar Honoré Antony.   De broers ontpopten zich nog voor de Eerste Wereldoorlog  als fotografen met artistieke aspiraties en legden het pittoreske van Ieper en omgeving vast. Zij bleven de traditionele portretfotografie beoefenen, waarvoor de studio van hun vader bekend stond. Maar zij sloegen ook nieuwe richtingen in nl. de pers- en reportagefotografie en  experimenteerden met de aspecten van het licht, tegenlicht en lichtinval en dit bleek al duidelijk uit hun inzending voor de Gevaert-wedstrijd van 1912 in Berlijn. Hun fotoreportages verschenen niet alleen in lokale weekbladen maar ook in nationale tijdschriften en zelf in Noord-Franse bladen. De fotoverzameling van moeder Léontine Antony-Permeke en haar twee zonen Maurice en Robert Antony, is de meest uitgebreide en belangrijkste bron van de stad Ieper vóór, tijdens en ná de eerste wereldoorlog. De historische waarde van de beelden is zeer groot omdat Ieper in 1914 zijn archief en het gros van zijn kunstschatten verloor. De beelden documenteren minutieus de geleidelijke vernieling van de stad en het leed van de bevolking. De foto’s van de brand van de middeleeuwse Lakenhalle zijn over de hele wereld verspreid. Een deel van de fotocollectie bevindt zich in het In Flanders Fields Museum in Ieper en telt ongeveer een drieduizend beelden van vóór, tijdens en ná de eerste wereldoorlog gemaakt. De foto's schetsen Ieper en de frontstreek in West- Vlaanderen tussen het begin van de 20ste eeuw en 1930. De foto's tonen de vooroorlogse hoogdagen van Ieper, de volledige vernietiging van de stad, het kale frontgebied, de wederopbouw en de herdenkingen tijdens het eerste decennium na de oorlog. De foto's waren tot nu in het bezit van Gaby en Elize Antony, de twee nog levende dochters van Maurice. De broers hadden een originele manier om hun foto's te signeren : zij gebruikten achter hun naam een cijfercode met de datum en een volgnummer. Aldus kan elke foto juist geplaatst worden in de tijd en bieden ze een houvast voor historici en onderzoekers. Beide broers bleven samenwerken tot 1940 en de naam "Anthony" laat dus tot dan niet toe te onderscheiden wie van de twee de foto gemaakt heeft. Maar de kunstopnames zijn duidelijk het werk van Maurice Anthony.   Vermits Ieper na de oorlog nagenoeg volledig verwoest was, verhuisde het gezin Anthony naar Oostende. Ook Oostende bood interessante mogelijkheden voor een fotograaf, in het bijzonder het opkomend kusttoerisme. Maurice heroriënteerde zijn carrière en naast de vele foto- opdrachten om den brode (feesten en plechtigheden, verenigingsleven, handel en industrie) lag zijn grootste belang er ongetwijfeld in zijn artistieke fotografische kroniek van zowel het volkse als het mondaine Oostende tijdens het interbellum. Hij fotografeerde de bedrijvigheid in de haven, de visserij, de scheepsbouw en andere commerciële activiteiten. De uitgaansbuurt en de vele artiesten en hooggeplaatste bezoekers aan het kursaal van Oostende boden eveneens uitstekende opportuniteiten. Ook waren ze regelmatig gevraagd door het Oostends stadsbestuur om allerhande promotionele en toeristische publicaties te versieren met hun foto's.  Al deze foto's hebben nu een documentair karakter. Een groot aantal ervan werd ook afgedrukt in postkaartformaat. De persoonlijke vriendschap van Maurice met kunstschilder James Ensor leverde een uitzonderlijke kunsthistorische schat aan foto's op van de meester in zijn dagelijkse omgeving. Hij telde ook verschillende andere Oostendse kunstenaars in zijn vriendenkring die hij dan ook vereeuwigde op de fotografische plaat : Leon Spilliaert, Emile Bulcke, Jan de Clerck en Constant Permeke. Een zeer bekend voorbeeld hiervan is de foto van Constant Permeke, Maurice Anthony en James Ensor, gefotografeerd via een spiegelbol op 18 april 1921 in de woonkamer van James Ensor.
© DF-Koekelare 
Antony
‘foto’s van het vernielde Ieper in 1914 van de  gebroeders Antony’ 
Beste lid of sympathisant van ons Davidsfonds   Op zaterdag 15 november 2014 brengen we een bezoek aan de tentoonstelling ‘foto’s van het vernielde Ieper in 1914 van de  gebroeders Antony’ in de koninklijke zaal van de Lakenhallen te Ieper.   Vertrek om 14 uur op parking ‘de Buidel’ Even halt houden aan de site van  John McCrae  en  bezoek aan Essex Farm-cemetery. Om 16 uur bezoek aan de tentoonstelling, Op de grote Markt in de schaduw van de lakenhallen verorberen we  vlug een  hapje! om 20 uur  wonen we de Last Post ceremonie bij.   Graag vóór zondagavond  9 november je deelname bevestigen. Dit kan op mijn mailadres of telefonisch 051589022 De toegangsprijs zou 5€ bedragen. (min kortingen en eventuele toeslagen!)   We maken de verplaatsing met personenwagens. Gelieve mee te delen of je meereist of zelf wenst te sturen. Op 15 november is het de 29791 ste  Last Post plechtigheid. Sinds 1928 wordt elke avond de Last Post geblazen Op die dag zouden volgende groepen verschijnen in Ieper.   Tsitsikamma zanggroep (koor)   412 Amphibious Engineers Troop   De Senioren, Zomergem   Debden Park High School   Hydra Explorer Sea Scout Unit, Gillingham     Info:De gebroeders Maurice en Robert Antony.   Maurice (°Ieper 9/06/1883 – Oostende 21/06/1963) en Robert  (Poperinge °01/07/1885 – Oostende 10/04/1966) ANTONY behoren tot de belangrijkste fotografen van het begin van de twintigste eeuw. Ze groeiden op in Ieper en bouwden de zaak van hun moeder uit tot een bloeiend familiebedrijf met meerdere bijhuizen. De duizenden foto’s die zij maakten, geven ons een goed zicht op het dagelijkse leven van die tijd. Hun moeder Léontine Permeke (°Poperinge 17/09/1858- Oostende 18/06/1923) was de zuster van de kunstschilder (en ook talentrijke amateurfotograaf) Henri Permeke. Ze was  de tante van de bekende schilder Constant Permeke. (Permeke-museum te Jabbeke). Léontine was een Poperingse die 1882 huwde met de Ieperse handelaar Honoré Antony.   De broers ontpopten zich nog voor de Eerste Wereldoorlog als fotografen met artistieke aspiraties en legden het pittoreske van Ieper en omgeving vast. Zij bleven de traditionele portretfotografie beoefenen, waarvoor de studio van hun vader bekend stond. Maar zij sloegen ook nieuwe richtingen in nl. de pers- en reportagefotografie en  experimenteerden met de aspecten van het licht, tegenlicht en lichtinval en dit bleek al duidelijk uit hun inzending voor de Gevaert-wedstrijd van 1912 in Berlijn. Hun fotoreportages verschenen niet alleen in lokale weekbladen maar ook in nationale tijdschriften en zelf in Noord-Franse bladen. De fotoverzameling van moeder Léontine Antony-Permeke en haar twee zonen Maurice en Robert Antony, is de meest uitgebreide en belangrijkste bron van de stad Ieper vóór, tijdens en ná de eerste wereldoorlog. De historische waarde van de beelden is zeer groot omdat Ieper in 1914 zijn archief en het gros van zijn kunstschatten verloor. De beelden documenteren minutieus de geleidelijke vernieling van de stad en het leed van de bevolking. De foto’s van de brand van de middeleeuwse Lakenhalle zijn over de hele wereld verspreid. Een deel van de fotocollectie bevindt zich in het In Flanders Fields Museum in Ieper en telt ongeveer een drieduizend beelden van vóór, tijdens en ná de eerste wereldoorlog gemaakt. De foto's schetsen Ieper en de frontstreek in West-Vlaanderen tussen het begin van de 20ste eeuw en 1930. De foto's tonen de vooroorlogse hoogdagen van Ieper, de volledige vernietiging van de stad, het kale frontgebied, de wederopbouw en de herdenkingen tijdens het eerste decennium na de oorlog. De foto's waren tot nu in het bezit van Gaby en Elize Antony, de twee nog levende dochters van Maurice. De broers hadden een originele manier om hun foto's te signeren : zij gebruikten achter hun naam een cijfercode met de datum en een volgnummer. Aldus kan elke foto juist geplaatst worden in de tijd en bieden ze een houvast voor historici en onderzoekers. Beide broers bleven samenwerken tot 1940 en de naam "Anthony" laat dus tot dan niet toe te onderscheiden wie van de twee de foto gemaakt heeft. Maar de kunstopnames zijn duidelijk het werk van Maurice Anthony.   Vermits Ieper na de oorlog nagenoeg volledig verwoest was, verhuisde het gezin Anthony naar Oostende. Ook Oostende bood interessante mogelijkheden voor een fotograaf, in het bijzonder het opkomend kusttoerisme. Maurice heroriënteerde zijn carrière en naast de vele foto- opdrachten om den brode (feesten en plechtigheden, verenigingsleven, handel en industrie) lag zijn grootste belang er ongetwijfeld in zijn artistieke fotografische kroniek van zowel het volkse als het mondaine Oostende tijdens het interbellum. Hij fotografeerde de bedrijvigheid in de haven, de visserij, de scheepsbouw en andere commerciële activiteiten. De uitgaansbuurt en de vele artiesten en hooggeplaatste bezoekers aan het kursaal van Oostende boden eveneens uitstekende opportuniteiten. Ook waren ze regelmatig gevraagd door het Oostends stadsbestuur om allerhande promotionele en toeristische publicaties te versieren met hun foto's.  Al deze foto's hebben nu een documentair karakter. Een groot aantal ervan werd ook afgedrukt in postkaartformaat. De persoonlijke vriendschap van Maurice met kunstschilder James Ensor leverde een uitzonderlijke kunsthistorische schat aan foto's op van de meester in zijn dagelijkse omgeving. Hij telde ook verschillende andere Oostendse kunstenaars in zijn vriendenkring die hij dan ook vereeuwigde op de fotografische plaat : Leon Spilliaert, Emile Bulcke, Jan de Clerck en Constant Permeke. Een zeer bekend voorbeeld hiervan is de foto van Constant Permeke, Maurice Anthony en James Ensor, gefotografeerd via een spiegelbol op 18 april 1921 in de woonkamer van James Ensor.